Kodning för barn

Påskpyssel byttes ut mot programmering

By april 7, 2018 No Comments

“Programmering upplevs överlag som svårare än det är och många struntar nog i att lära sig det trots att de med stor säkerhet skulle kunna få en bra och rolig ingång. Det är att skapa denna ingång som är vår tanke” – Calle Norling.

I samband med att världen har blivit mer global och digitaliserad har kompetens inom programmering blivit en gynnsam kunskap för både dagens och framtidens arbetsmarknad. Därför arrangerade vi vid fyra tillfällen under påsklovet en programmeringsskola för barn och ungdomar. Deltagarna som var mellan 8-15 år behövde inga förkunskaper och de fick bland annat prova på att programmera hemsidor och olika spel som exempelvis det klassiska spelet ”bounce”. Barnen och ungdomarna lärde sig grunderna i HTML, CSS och verkyget Scratch. 

Programmering anses av många som en trist verksamhet där man endast skriver långa dokument med oklar kod. Vi ville visa en annan sida där skapandet och kreativiteten står i fokus. Vi lade mindre energi på de trista dokumenten med lång kod och fokuserade istället på det visuella – på skapelserna”, förklarar Calle Norling som är verksamhetsansvarig för Social Business Lab.

Genom att testa på olika typer av programmering fick deltagarna en fingervisning om vilka möjligheter kodningskunskaper medför. Många av deltagarna tyckte att programmering var roligt och ville gärna lära sig mer efter avslutad kurs.

I sommar kör vi nästa upplaga fast i ett längre format.

Deltagaren Adam får hjälp läraren Ihklaq med att lägga in funktioner på sin hemsida.

Deltagaren Adam får hjälp av läraren Ihklaq med att lägga in nya funktioner på sin hemsida.

 

Aml, lärare på kursen, hjälper deltagaren Sofia att programmera ett spel.

 

Otis och Dennis träffades på programmeringsskolan där de upptäckte att de hade spelet ”Fortnite” som gemensamt intresse. De bestämde sig senare för att programmera en hemsida med tips om spelet.

 

Här skapas hemsidor om föräldrar och intressen.

 

Elouise tog med sig sin pappa till programmeringsskolan. Här hjälps de åt att programmera ett spel där man tävlar om vem som springer snabbast till mållinjen.